Site map

Broby Gamle Skole

Referat fra generalforsamling

Folkekulturværkstedets generalforsamling 25. marts 2023

Bestyrelsen bød velkommen til de fremmødte.

Ad 1    Valg af dirigent:

Merete blev valgt som dirigent
Referent var Poul.

Ad 2    Beretning ved bestyrelsen for året der gik, siden sidste generalforsamling:

Ved generalforsamlingen i marts 2022 lykkedes det at få valgt en fuldtallig bestyrelse med 5 medlemmer, alle genvalgte fra foregående periode, 2 suppleanter og 1 revisor.
Igen i år har bestyrelsen derfor foruden mig selv som formand bestået af kasserer Poul Høgh Andersen, Inge Daniels Beck, Lykke Borello og Anette Lundby, suppleanterne Kenneth Staben og Anne Mette Petersen samt Kristian Nielsen som revisor. I løbet af året måtte Kenneth springe ind på Lykkes bestyrelsespost, da hun havde brug for en pause fra arbejdet.
For Folkekulturværkstedet som for alle andre har det har det været en befrielse, at vi i løbet af foråret 2022 igen kunne regne med, at planlagte aktiviteter og aftaler kunne gennemføres. De få aflysninger, som vi trods alt har haft sidste år, har været af andre grunde end corona.
Vi har dermed også kunnet holde vores bestyrelsesmøder som fysiske møder, hvilket både er hyggeligere og giver bedre møder. Vi kommunikerer selvfølgelig også pr. mail, når det giver mening.
I år har vi valgt at udsende et nyhedsbrev i stedet for et blad – dog med det samme gode indhold af artikler, foromtaler af arrangementer samt vores kalender for det kommende år.

Det har igen været et travlt år med mange arrangementer.
Da vi måtte udskyde det årlige Balladeseminar fra januar til marts 2022, måtte vi erkende, at mange af os er vant til at reservere den sidste weekend i januar, men ikke nødvendigvis havde mulighed for at deltage i midten af marts. Samtidig nedkom en af organisatorerne med sit tredje barn lige op til weekenden – og arrangørgruppen mistede derfor modet. Itys sørgede med kort varsel for, at seminaret blev afholdt i en modificeret udgave med færre deltagere og ledet af Lene Halskov og Søren Hammerlund.

I begyndelsen af april havde vi et velbesøgt arrangement med Baggårdsmusikanterne. Jacob Hogrebe sørgede sammen med Sonni Christensen og Anders Bischoff for en festlig og underholdende aften for de cirka 45 fremmødte.

Den traditionelle sommersanguge indeholdt i år et åbent arrangement om skillingsviser med Kamilla Prins. Ugen igennem var der omkring 10 deltagere og til det åbne arrangement var der 40-50 udefrakommende gæster.

I august havde vi et arrangement med Rebild-spillemændene. Konceptet var som ved tidligere lignende arrangementer foredrag efterfulgt af workshops og med fællesspisning og åbent bal om aftenen. Der var omkring 40 deltagere.

Den første weekend i september holdt vi en dag med Hyrderåb og ballader, hvor Elisabeth Groot bl.a. inspirerede de ca. 12 deltagere ved at tage udgangspunkt i de situationer, hvor vi hver især råber – det kom der mange interessante råb ud af. Om aftenen var der koncert med den østjysk forankrede gruppe Kvinderåberne, fremmødet var ikke stort, men der var tale om en rigtig fin koncert, som tilføjede nye vinkler på de gamle ballader.

Allerede dagen efter lagde vi hus til en velbesøgt koncert med trioen Azur Azur, 3 unge folkemusikere som spiller improvisationsdrevet musik i et møde mellem jazz og folk og som ugen forinden havde udgivet deres første album. Trioens kontrabassist er Frederik Mensink, som er kommet på Broby Gamle Skole, siden han var 4 år gammel. Der var omkring 50 fremmødte tilhørere, heriblandt en del børn og unge fra lokalområdet.

Efter at have lagt hårdt ud i september havde vi allerede weekenden efter et nyt arrangement igen efter devisen foredrag efterfulgt af workshops og med fællesspisning og åbent bal om aftenen. Denne gang var der tale om orkestret Peder Spillemands Eftf., som består af Better Berends, Judy Ryslander – og ikke mindst et par af Peder Spillemands efterkommere, nemlig Ole Spillemand og hans datter Kirstine. Der var omkring 50 deltagere.

Igen i oktober lagde vi hus til et arrangement efter devisen foredrag efterfulgt af workshops og med fællesspisning og åbent bal om aftenen, denne gang med emnet ”Folkelig Menuet”. Danse-Anders (Christensen) fortalte og instruerede – Ove Andersen og Julian Svejgaard spillede musikken efter den oprindelige stil. Poul og Erik kokkererede og der var ca. 45 deltagere.

Et planlagt fortælleværksted i oktober måtte desværre aflyses grundet meget få tilmeldinger.
Børne-Unge ballader i november var som altid velbesøgt – cirka 50 børn, unge og voksne deltagere. Igangsættergruppen var som altid sammensat af ballademagere fra flere generationer – heraf tidligere balladebørn, der nu er blevet voksne. Arrangørgruppen blev ramt af sygdom i sidste øjeblik, men arrangørgruppen kender hinanden godt og er gode til at ”sadle om” i uforudsete situationer, fik vi løst bemandingen i bl.a. køkkenet og yngstegruppen på bedste vis.

Efter planen skulle vi have holdt Vestjysk workshop og bal med orkestret Schmykkers Nøkker i november – dette måtte dog udskydes grundet sygdom. Der er nu ved at blive fundet en ny dato og arrangementet løber af stablen i oktober i år.

I slutningen af året genoptog Kenneth og Dorte ”Åbne Balladeforløb” – der har været i alt 3 aftener med dette uformelle forum, som er et månedligt arrangement, der er åbent for alle, der kan lide at synge ballader og danse kædedans. Fremmødet har dog ikke været stort i denne omgang – vi håber, at Kenneth og Dorte også fremover vil lægge hus til disse aftener.

Januarballadeseminaret var planlagt af Stefan og Elisabeth Groot i samarbejde med Tippe Molsted og Ole Spillemand Jensen. Da arrangementet blev annonceret, var det med forventningen om, at det nok blev det sidste balladeseminar på Broby Gamle Skole. Der blev tale om et meget velbesøgt seminar, hvor vi nåede det maximale deltagerantal flere uger inden tilmeldingsfristen udløb og hvor vi derfor var nødt til at oprette venteliste. I løbet af weekenden stod det klart, at der nok skulle komme flere balladeseminarer – dog er der endnu ikke valgt en tovholdergruppe for næste års seminar.

Kalenderen på hjemmesiden holdes løbende opdateret med Folkekulturværkstedets mangeartede arrangementer. Arrangører af nye tiltag kontakter web-master (Poul Høgh Andersen) pr. mail (pha@bgsbroby.dk).

Folkekulturværkstedets aktiviteter annonceres også på Facebook, og der inviteres via mail til medlemmer og andre interesserede, fx tidligere deltagere, og nogle aktiviteter lægges på Kultunaut samt på Folkalender. Merete sørger for pressemeddelelser og annoncer i lokalpressen samt på den digitale byportal, som når ud til mange lokale, der ikke nødvendigvis læser ugeavisen og andre trykte lokalmedier.
Tak til alle aktive for deres bidrag til vores arrangementer – både dem, der officielt står for at afvikle dem, og dem der alligevel altid ender med at tage sig af vigtige ting undervejs.
Samtidig vil jeg takke Jørgen og Helle, jeg ved at I har været glade for at det igen lykkedes at få liv og glade dage på skolen.
Hvis ikke vi havde skolen og Jørgen og Helle, ville Folkekulturværkstedet være ganske hjemløse.

Endelig vil jeg benytte lejligheden til at takke de tre mangeårige afgående bestyrelsesmedlemmer, Inge –Anette og Kenneth.
Tilsammen og hver for sig, har Inge, Annette og Kenneth løftet en stor opgave i forhold til Folkekulturværkstedets aktiviteter.
Inge har gennem årene gjort en stor indsats med både gode ideer og fondsansøgninger, der har givet pote.
Anette har været et frisk pust og stod bl.a. bag den meget vellykkede dag efterfulgt af bal med færøsk kædedans for år tilbage, og har altid bidraget med praktisk og moralsk bistand, når der har skullet sørges for prisrigtige indkøb samt stået for mange kulinariske indslag, ikke mindst kager.
Kenneth er den allestedsnærværende rolige hånd, når der er brug for overblik og hurtige beslutninger.
Lad os give de tre en stor hånd!

Merete Mensink, marts 2023

Kommentarer til bestyrelsens beretning:
Itys gav udtryk for, at foreningen burde have støttet afholdelsen af et lukket arrangement med mindestund for afdøde Kylle, da Kylle havde betydet så meget for foreningen.

Bestyrelsens beretning blev godkendt med akklamation.

Ad 3    Regnskab og budget

Jørgen mente, at der skulle afsættes et beløb til brug for drift af skolen. Folkekulturværkstedet betaler imidlertid ikke for drift af skolen, men betaler for brug af skolen ved arrangementer og lignende. Det er således først og fremmest via lokaleleje til arrangementer, at skolen kan have sine indtægter til brug for driften.

I de første år efter foreningens oprettelse kunne Folkekulturværkstedet få støtte også til at betale for drift af skolen. Denne mulighed eksisterer ikke mere, og der gives kun støtte til arrangementer, så beløb til brug for drift af skolen må hentes via arrangementer.

Regnskabet for 2022 og budget for 2023 blev godkendt og vedtaget.

Ad 4    Eventuelle forslag

Bestyrelsens forslag om en vedtægtsændring af antallet af bestyrelsesmedlemmer fra 5 til 3 og suppleanter fra 2 til 1 blev enstemmigt vedtaget.
Bestyrelsen trak sit andet forslag om en mulig opløsning af foreningen tilbage, da der efter vedtagelse af vedtægtsændringen og efter udsendelse af forslaget var fremkommet det fornødne antal opstillingsvillige kandidater til en mindre bestyrelse.

Ad 5     Valg af bestyrelse

På valg var:

Merete Mensink

Lykke Borello (genopstiller ikke)

Udtrådt var:

Anette Lundby

Inge Beck

Ikke på valg var:

Poul Høgh Andersen

Jørgen From var positiv over for muligheden af at stille op til bestyrelsen og Frederik Mensink var kandidat til bestyrelsen.

Erik påpegede, at Jørgen som medlem af bestyrelsen i rigtig mange situationer ville være inhabil i kraft af sin dobbeltrolle som ejer af skolen. Jørgen undlod herefter at stille op.

Den nye bestyrelse blev:

Merete Mensink

Poul Høgh Andersen

Frederik Mensink

Suppleant blev:

Inge Beck

Ad 6    Valg af revisorer:

Revisor blev:

Kristian Nielsen

Ad 7    Eventuelt:

Der var forslag til den nye bestyrelse om at publicere mødereferater samt være åbne over for at medlemmer kunne komme til bestyrelsesmøder med forslag til aktiviteter, som de ønsker at gennemføre.

Tak for god ro og orden ved Merete

Referater fra tidligere års generalforsamlinger:

Generalforsamling 2022

Generalforsamling 2021